لطایف عارفانه

نکته‌های معنوی و کلمات حکیمانه استاد یعقوب قمری شریف‌آبادی 

1. چراغ رسالت، عقل، و چراغ ولایت، عشق می‌باشد. پیشوایان راه رسالت و ولايت انبیای الهی و اولیای رحمانی می‌باشند.

2. دنیا وضوخانه آخرت و آخرت نمازخانه دنیا است. پس در وضوخانه دنیا با کوثر عشق به نمازخانه آخرت راه یابیم.

3. مشاهدات و رؤیاها یا نفسانی است یا روحانی. هر کس به صورتی که شکل گرفته، رؤیت می‌کند.

4. چنانچه عقل به کمال برسد، مولودی به نام عشق تولد می‌یابد و چون عشق به کمال نایل شود، عارف به حقیقت خود واصل گردد.

5. همان‌گونه که عوالم هستی از اسفل سافلین تا اعلی علیین به همدیگر مرتبط می‌باشند، عوالم انسانی هم از جمادی تا وجه نورانی مرتبط می‌باشند. پس عاقل باشیم تا عاشق باشیم و عاشق باشیم تا عارف باشیم و عارف باشیم تا به جمال بی‌نهایت واصل گردیم.

6. آنان که عاقل‌اند، عالم‌اند. آنان که عاشق‌اند، عارف‌اند و آنان که فانی‌اند، شاهدند.

7. زبان گویای علی ولی‌ الله(ع) افشاگر اسرار محمد رسول‌ الله(ص) می‌باشد.

8. بهترین ریاضت برای رسیدن به کمال، صبر در مقابل عشق به معبود است.

9. حقیقت روح در عقل ملکوتی، و حقیقت نفس در عقل مُلکی می‌باشد.

10. عقل و عشق همچون آفتاب و مهتاب در جسم و روح نیازمندان است.

11. کسی که شیفته کلمات معنوی است، بهشتی است و کسی که منکر کلمات معنوی است، دوزخی است و کسی که بی‌تفاوت به کلمات معنوی است، در معرض پرتگاهی است که سرانجامش ناپیدا است.

12. عقل، طلای سفیدی است که مردم ظاهربین را به خود جذب می‌کند و عشق، مغناطیس سیاهی می‌باشد که مردم باطن‌بین را به خود جذب می‌کند.

13. همان‌گونه که قهرمانان هدفمندند و به واسطه اهداف قهرمانی‌شان تمام فراز و نشیب‌ها را متحمل می‌شوند، مؤمنان هم هدفمندند و به واسطه اهداف ایمانی‌شان تمام فراز و نشیب‌ها را متحمل می‌شوند.

14. سلاح مؤمنان، صبوری و سلاح صابران، اراده آنان می‌باشد.

15. عقل، مقدمه عشق است. عشق، مقدمه فنا است. فنا، مقدمه بقا است و بقا، مقدمه رؤیت حقایق می‌باشد.

16. همان‌گونه که روشنایی روز تاریکی شب را محو می‌نماید، روشنايی عقل نیز تاريكی جهل را محو می‌گرداند.

17. همان‌گونه که تمام موجودات به واسطه زُمختيشان دارای سایه هستند الّا خورشید، تمام آدمیان هم به واسطه زمختيشان دارای تيرگی هستند الّا محمد(ص).

18. طهارت مُلکیان با آب، و طهارت ملکوتیان با کوثر می‌باشد.

19. چنانچه عقل و عشق همچون خاک و آب با هم آمیخته گردند، سبزه‌زاری بس زیبا همانند بهشت آشکار می‌گردد.

20. در بین پیامبران الهی، محمد(ص) همچون گلی است که داوود نبی(ع) بلبل، و عیسای مسیح(ع) پروانه آن می‌باشد.

21. بهار، نشاط عاقلان، و پاییز، نشاط عاشقان می‌باشد.

22. برای اهل بصیرت، صورت واقعی مردمان در کلمات آنان آشکار است.

23. اربابان بوستان، مقربان فانی‌اند. باغبانان گلزار، عارفان ابرارند. کشاورزان کشتزار، عالمان الباب‌اند. مقربان رحیمی، دسته گُل‌اند. عارفان رحمانی، مست گُل‌اند. عالمان الهی، برگ گُل‌اند.

24. آدمیان دو گروه‌اند: گروهی راستگویانِ درست‌کردارند و گروهی دروغگویان بدکردار. سرانجام راستگویانِ درست‌کردار، سعادت و فرجام دروغگویان بدکردار، شقاوت می‌باشد.

25. همان‌گونه که خورشید در سیر کمالی خود از روشنایی آفتاب به روشنايی مهتاب می‌رسد، مؤمن هم در مسیر کمالی خود از روشنايی شریعت به روشنايی معرفت می‌رسد.

26. همان‌گونه که پایان خورشید به غروب، و پایان ماه به طلوع می‌انجامد، سیر مُسلِم به کمال، و سیر مؤمن به جمال ختم می‌شود.

27. شریعت رسول‌الله، انوار روح‌الأمین است برای فنا، و معرفت ولی‌الله، انوار روح‌القدس است برای بقا.

28. دین، مدرسه عقل و دانشگاه عشق و نمایشگاه جمال است در پیشگاه خداوند جمیل.

29. آخرت در باطن دنیا، بهشت در باطن جهنم، روح در باطن جسم، عقل در باطن نفس و معرفت در باطن عشق می‌باشد.

30. همان‌گونه که نوح(ع) توسط رسالت مردم را به واسطه فسادشان در آب فرو برد، مهدی(ع) نیز توسط ولایت مردم را به واسطه فسادشان به کام آتش خواهد برد.

31. کلمات طیبه بر دل‌های طیب، و کلمات خبیثه بر دل‌های خبیث قرار می‌گیرد.

32. عارف به كسی گويند که دشوارترین کلمات عرفانی را با ساده‌ترین زبان بیان کند.

33. انسان هر قدر لطیف‌تر شود، آگاه‌تر می‌گردد و هر قدر آگاه‌تر شود، در مقابل مشکلات همچون عیسی(ع) پسر مریم(س) و حسین(ع) پسر فاطمه(س) صبورتر می‌گردد.

34. زن‌ به منزله نور، و مرد به منزله روح می‌باشد. چنانچه نور حامل روح گردد، روح همچون فرشته قدسی عروج به سوی وجه بی‌نهایت نماید.

35. عیسی(ع) پسر مریم(س) و حسین(ع) پسر فاطمه(س)، فرزندان و مادران مصیبت‌دیده تاریخ‌اند که به عنوان مقدس‌ترین الگوهای مطهر برای مردان و زنان با ایمان می‌باشند.

36. اگر زمين در منظومه شمسی به كمال رسيده، علتش سه‌چهارم آب است؛ مؤمن هم در بین مردم اگر به کمال رسیده، علتش سه‌چهارم کوثر می‌باشد.

37. زمين به منزله شكم، و آسمان به مثابه دل می‌باشد. از شكم زمين به دل آسمان سفر كنيم.

38. همان‌گونه كه مردها نسبت به زن‌ها نامحرم‌اند، ‌زن‌های بی‌قيد هم نسبت به زن‌های مؤمنه نامحرم‌اند.

39. «ابتر» به كسانی گويند كه در ولايت،‌ كوثر رسول اكرم(ص) را در خانه علی(ع) همچون ناقه صالح(ع) پی كردند.

40. با كليد آگاهی، قفل آزادی گشوده می‌گردد.

41. ثروتمندان دنيا فقرای آخرت، و فقرای دنيا ثروتمندان آخرت می‌باشند.

42. دنيا و آخرت، بسان باغ زيبايی است كه زير زمينش گِل متعفن، و روی زمينش گُل معطر می‌باشد.

43. شهوت، آتش باطنی است كه روح را در خانه دل می‌سوزاند؛ همچنان‌كه آتش ظاهری انسان را در خانه دنيا می‌سوزاند.

44. انسان كامل، همچون تُنگ سفالی است كه درونش آب و بيرونش سبزه ‌باشد.

45. جويندگان امام زمان(ع) در عصر حيرت، بر كشتی نجات شيعيان بايد قرار گيرند.

46. حیات باطنی اولیای خدا به واسطه روح، و حیات ظاهری مخلوقات خدا توسط ریح است. عامل تقویت روح، کوثر و عامل تقویت ریح، آب می‌باشد.

47. زندگی، یعنی جویندگی و یابندگی؛ نه گویندگی و برازندگی.

48. محمد رسول‌الله(ص) و علی ولیّ‌الله(ع)، همچون موسی كليم‌الله(ع) و عيسی روح‌الله(ع) صاحبان شريعت و معرفت الهی می‌باشند.

49. انسان كامل، همچون زمين صاحب خاك و آب و هوا است. آنان كه در خاك‌اند، الباب‌اند؛ آنان كه در آب‌اند، ابرارند و آنان كه در هوایند، مقربان ميی‌باشند.

50. شهوت، آتش زير خاكستر است و محبت، كوثر زير عرش. آتشِ زير خاكستر با كوثر زير عرش خنثا می‌گردد.

keyboard_arrow_up
error: