لطایف قرآنی

نکته‌های عرفانی از متشابهات قرآن

به دلیل این که تمام اولیای رحمانی وامدار معرفت آسمانی علی(ع) می‌باشند، ایشان به لقب «سیدالاوصیا» مزین شدند

از کتاب لطایف قرآنی

هر که با قدم اعتقاد و اخلاص در جستجوی شب قدر خویش باشد، هادی زمان خود را خواهد یافت

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل به عنوان خضر طریق و حجت خدا بر روی زمین در هر عصر و زمان، نجات‌بخش ابرار دلباخته خود است

از کتاب لطایف قرآنی

فرشتگان، نورانیان قدسی هستند که از نزد روحانیان قدسی خبر می‌آورند

از کتاب لطایف قرآنی

صورت حقیقی انسان با عملکرد زشت مُلکی یا زیبای ملکوتی شکل می‌گیرد

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل، خضرای عشق و معرفت است

از کتاب لطایف قرآنی

فرشتگان، نورانیان قدسی هستند که از نزد روحانیان قدسی خبر می‌آورند

از کتاب اشارات

تمامی شرک‌ها، نتیجه بی‌قیدوبند بودن آدمی و احساس فراخی و آزادی اوست

از کتاب لطایف قرآنی

عشق و دلباختگی به اولیای الهی که به منزله شجره مبارکه هستند، عشق و محبت به خداست

از کتاب لطایف قرآنی

هر کسی توانایی شنیدن ندای غیبی را ندارد و فقط بندگان خاص خدا شایسته چنین فیضی هستند

از کتاب لطایف قرآنی

کتاب، شریعت متکامل الهی است

از کتاب لطایف قرآنی

حضرت مسیح(ع) قول حق و کلمه واحد رحمانی است

از کتاب لطایف قرآنی

سخت‌ترین ریاضت برای انسان تَسلیم محض بودن در محضر ولیّ خداست

از کتاب لطایف قرآنی

کوثر به معنای خیر کثیر و برکت فراوان است

از کتاب لطایف قرآنی

حکمت، معرفت متعالی رحمانی است

از کتاب لطایف قرآنی

کوثر رحیمی، وجه جمیل فاطمی و گنجینه حقایق قرآنی است

از کتاب لطایف قرآنی

وجود مطهر حضرت فاطمه(س) یگانه امانت عظیم رحیمی است

از کتاب لطایف قرآنی

رحیم، صفت وجاهت است که نورانیت الله و روحانیت رحمان را در باطن خویش دارد و مظهر کامل آن حضرت فاطمه(س) می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

زنان مؤمنه امانت‌هایی هستند که به صورت حوریان بهشتی، پیروان حضرت فاطمه(س) می‌باشند و همچون او به برکت وجودشان فرزندانی پاک و معنوی تربیت می‌شود

از کتاب لطایف قرآنی

دسترسی به حقیقت قرآن کریم تنها طهارت و پاکی دل می‌طلبد

از کتاب لطایف قرآنی

مائده، خوراک قوم عیسی(ع) همان ماهی است، یعنی رزقی که مربوط به دریاست و مراد از دریا معرفت می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل، نسخه جامعی از عالم هستی است

دمیده شدن در صور، کنایه از اراده پروردگار در مرگ و حیات دوباره آدمی است

از کتاب لطایف قرآنی

دنیا در برابر آخرت، تاریک و ظلمانی است و همه موجودات در این عالم تاریک به منزله شب هستند

از کتاب لطایف قرآنی

پرواز به آسمان جمال رحیمیت، ابتدا با بُراق شریعت برای رسیدن به جایگاه الهی، و سپس با براق معرفت برای نیل به حریم رحمانی می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

انسان برای نجات از اسفل مُلک و سیر در آسمان ملکوت علاوه بر شریعت به معرفت نیز نیازمند می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

دروغگویان خطاکار که پشت سر پیشوایان و همراهان گمراهشان با عشق و علاقه حرکت می‌کنند سرانجام دردناکی در انتظارشان است

از کتاب لطایف قرآنی

اگر انسان از طریق عشق به کوثر بهشتی، صاحب معرفت قلبی نگردد، به آدمیت نمی‌رسد و توسط پروردگارش آزمایش نمی‌شود

از کتاب اشارات

همراهی با حق، دشواری‌ها و مشکلاتی را به دنبال دارد که بدون صبر و استقامت قابل تحمل نخواهد بود

از کتاب لطایف قرآنی

سیر رهرو کمال و جمال، ابتدا در «صراط مستقیم» است و سپس، در «صراط حمید» ادامه می‌یابد و آنگاه به بهشت نعیم مقربین ختم می‌شود

از کتاب لطایف قرآنی

شرط اصلی رسیدن به مراتب یقین صبر و استقامت عاشقانه در محضر انسان کامل مُرده از هوای نفس است

از کتاب لطایف قرآنی

خلود یا جاودانگی در بهشت به معنای ماندن تا ابد در یک جایگاه نیست؛ چراکه سیر انسان به سوی کمال و جمال مطلق هیچگاه به اتمام نمی‌رسد و سلوک او منزل به منزل به سمت بی‌نهایت می‌باشد

از کتاب اشارات

سالک، پیوسته از زشتی و زمختی به سوی لطافت و زیبایی در حرکت است و چنین حرکتی هیچ‌گاه میسّر نمی‌شود، مگر با بهره‌مندی از دو نور اسلام و ایمان

از کتاب لطایف قرآنی

امام حسین(ع) عصاره زیبایی و لطافت رحیمی است و همه حقایق رسالت و ولایت را در خود جمع دارد

از کتاب لطایف قرآنی

امام حسین(ع) چکیده حاملان عرش رحمانی است

از کتاب لطایف قرآنی

از آمیخته شدن آب و خاک بهشتی و در پرتو حفظ کوثر رحیمی در زیر عرش رحمانی است که ثمرات پاک‌طینت همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به وجود می‌آید

از کتاب لطایف قرآنی

سخت‌ترین مشکل پیامبر(ص) در هنگام ابلاغ آیات متشابه و معرفی برگزیده خدای رحمان، علی(ع) بود و آن حضرت به عنایت پروردگارش به وسیله شرح صدر رحمانی از عهده این مأموریت برآمد

از کتاب لطایف قرآنی

هر انسانی به مدد کاملان ولایی می‌تواند به مقام بندگی حق و منزلت خضر(ع) برسد و صاحب علم لدنّی گردد

از کتاب لطایف قرآنی

شرط اصلی رسیدن به مراتب یقین، صبر و استقامت عاشقانه در محضر انسان کامل مُرده از هوای نفس است

از کتاب لطایف قرآنی

طعام ملکوتیان، نور است

از کتاب لطایف قرآنی

برای کامیابی از نور الهی و روح رحمانی به هدایت و راهنمایی اولیای رحیمی نیازمند می‌باشیم

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل، خضرای عشق و معرفت است

از کتاب لطایف قرآنی

کهف، به معنای غار، همان حریم امن ولی خدا می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

کلمات، کامل‌ترین مظاهر خداوند، انسان‌های کامل‌اند

از کتاب لطایف قرآنی

حضرت علی(ع)، مظهر ذات الهی است و کعبه، جایگاهی شایسته برای ولادت اوست

از کتاب لطایف قرآنی

رسالت بدون ولایت، همانند صحرایی خشک و سوزان است

از کتاب لطایف قرآنی

به یمن وجود انسان کامل، هستی رنگ وجود به خود گرفته و اوست که توسط مقام رحمانی‌اش، صورتگری دارد

از کتاب لطایف قرآنی

انسان مؤمن، به منزله درختی است که در سرزمین طیب ولایت اولیای رحمانیف ریشه محکم و استوار دارد و پیوسته در آنجا از کوثر عشق و روزی معنوی ایمان تناول می‌کند

از کتاب لطایف قرآنی

مؤمنان ابرار که مصداق «شجره طیبه»اند، از انسان کامل یا همان «شجره مبارکه» که جلوه تام خدای رحمان بر روی زمین است، پیروی می‌کنند

از کتاب لطایف قرآنی

راه توبه و بازگشت، حتی برای مجرمان تکذیب‌کننده تا زمانی که عمرشان به پایان نرسیده، باز است

از کتاب اشارات

کلمه، انسان است که یا طیب و پاک و یا خبیث و پلید است

از کتاب لطایف قرآنی

می‌توان با پوشیدن لباس نورانی شریعت به لباس روحانی معرفت نایل شد

از کتاب لطایف قرآنی

اصحاب شِمال، به جهت آنکه نخواسته‌اند توسط عبودیت و بندگی خدای رحمان از آلودگی شرک و کفر پاک شوند، «مغضوب علیهم» یعنی مورد غضب قرار گرفتگان نامیده می‌شوند

از کتاب لطایف قرآنی

فرشتگان، نورانیان قدسی هستند که از نزد روحانیان قدسی خبر می‌آورند

از کتاب لطایف قرآنی

کمال واقعی در حقیقت، جمال مطلق است

از کتاب لطایف قرانی

ضالّین عده‌ای هستند که راه افراط را در پیش گرفته و خویشتن را از نعمت‌های دنیایی محروم کرده‌اند

از کتاب لطایف قرآنی

محال است زن یا مردی بدون تربیت و تزکیه در نزد راهنما و هدایت‌کننده‌ای از اولیای الهی به درجات عالی کمال و جمال نائل شوند

از کتاب لطایف قرآنی

نذر مادر مریم(س) برای واگذاری فرزندش به بیت‌المقدس، حکایت از آگاهی متعالی و بزرگی مقام معنوی او دارد

از کتاب لطایف قرآنی

خلقت نورانی آدم صفی الله(ع) در بهشت اسماء الله و خلقت روحانی‌اش در بهشت کلمات رحمانی او را از تمام موجودات ممتاز کرد

از کتاب لطایف قرآنی

پروردگار با رحمانیتش، صاحب عرش و معیار حق و باطل است و مظاهر کاملش، اولیای حق می‌باشند

از کتاب لطایف قرآنی

آدم(ع) و حوا(س)، پس از هبوط در کوه صفا و مروه، یعنی در حریم رحمانی جلال و بارگاه رحیمی جمال انسان کامل معتکف شدند

از کتاب لطایف قرآنی

انبیای الهی، مردم را به سوی نورانیت ایمان دعوت می‎کنند و اولیای رحمانی، انسان‌ها را به سوی روحانیت یقین سوق می‌دهند

از کتاب لطایف قرآنی

نتیجه تسلیم وجه به پروردگار رحیم، حضور دائمی در بهشت دلربای رحیمی است

از کتاب لطایف قرآنی

عزت و عظمت انسان، به واسطه صبر و استقامت در برابر شهوت و غضب است

از کتاب لطایف قرآنی

حقیقت «رحمان»، روح است برای حیات و حرکت

از کتاب لطایف قرآنی

وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) به عنوان نمونه بارز مقربین، حقیقت صراط مستقیم می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

زن، به منزله آب و مرد به مثابه خاک است، چنانکه فاطمه زهرا(س) «کوثر» و علی بن ابی‌طالب(ع) «ابوتراب» می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

مغضوب علیهم، شامل دو گروه جن و انس می‌باشند که پیش از ظهور اسلام به عنوان «یأجوج» و «مأجوج» شناخته می‌شدند

از کتاب لطایف قرآنی

چنانچه در محضر هدایت‌بخش هادی زمان، وجه بیمار خویش را عاشقانه تسلیم نماییم. از امراض نفسانی رهایی یافته، به مقام ابرار نایل می‌شویم

از کتاب لطایف قرآنی

اتصال به حق در نوع خصوصی آن، تمسک فردی به وجود نورانی ولی خدا و عشق و تسلیم به اوست که از آن به عروة الوثقی، یعنی دستگیره محکم‌تر تعبیر می‌شود

از کتاب لطایف قرآنی

رؤیت خداوند تنها در کامل‌ترین جلوه‌هایش، یعنی انسان‌های کامل، با استقامت در عشق و معرفت امکان‌پذیر می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

خداوند در احدیت خود غیب و در واحدیت، یعنی آیینه مخلوقات تجلی نموده است

از کتاب لطایف قرآنی

پرندگان در داستان سلیمان نبی(ع)، کنایه از مؤمنان اهل معرفت است که شامل ابرار و مقربان می‌باشد و کامل‌ترین نماد آنان هدهد است که آن حضرت را به توجه آورد

از کتاب لطایف قرآنی

در داستان سلیمان نبی(ع)، کلمات، همان اسمای حسنای رحمانی می‌باشد که شناخت به آنها از راه قلب به واسطه القای رحمانی حاصل می‌گردد

از کتاب لطایف قرآنی

عبادت، یعنی اطاعت محض از خدای رحمان، در حرکت از ظلمت به طرف روشنایی، و از زشتی به سمت زیبایی

از کتاب لطایف قرآنی

حضرت آدم(ع) ظاهر خود را به واسطه شریعت قلبی تطهیر کرد و سپس باطن خود را توسط معرفت قلبی در حریم مقربین تهذیب نمود

از کتاب لطایف قرآنی

رسیدن مؤمن موحّد به قرب خدای جمیل، فقط در پرتو طهارت باطن و اطاعت خالص در محفل زیبارویان مطهر که سابقان مقرّب‌اند، امکان‌پذیر می‌باشد

اصحاب یمین، پیروان صالح مقربان رحمانی‌اند که زیر سایه آنها در صراط مستقیم سیر می‌کنند و از تفریط «مغضوب علیهم» و افراط «ضالّین» به دور هستند

از کتاب لطایف قرآنی

اسما، عبارت است از مظاهر و جلوه‌های بی‌شمار خدای واحد در جهان هستی که علم به آن، از طریق قلب توسط تعلیم الهی به دست می‌آید

از کتاب لطایف قرآنی

معالم الهی، برای گروه انبیا و پیروان مسلم آنها و معارف رحمانی علاوه بر معالم برای گروه اولیا و گروه مؤمن آنها می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

الله، با صفت ربوبیت، رب است، یعنی پرورش‌دهنده همه موجودات، و رب، با صفت رحمانیت، آنان را به سوی وجه جمیل رحیمیت هدایت می‌کند

از کتاب لطایف قرآنی

درهای بهشت آسمان برای انسان تکذیب‌کننده، در صورتی گشوده می‌شود که در اثر توبه در نزد اولیای خدا، به تولد دوباره دست یافته باشد

از کتاب لطایف قرآنی

در بین مسلمانان، مغضوب علیهم کسانی هستند که بدون بهره از معرفت رحمانی، تنها دنیا را برای خود برگزیده و از آخرت بی‌نصیب شده‌اند

از کتاب لطایف قرآنی

عدم استقامت موسی(ع) در برابر تجلی پروردگار، نشانه نداشتن شناخت است

از کتاب لطایف قرآنی

اصحاب افراط و تفریط، اگر به کتاب‌های آسمانی‌شان، انجیل و تورات دل سپرده و به محتوای آن‌ها عمل می‌کردند، از گروه «ضالین» و «مغضوب علیهم» خارج شده و در «صراط مستقیم» وارد می‌شدند

از کتاب لطایف قرآنی

رحمان، اولین و اصلی‌ترین صفت الله است

از کتاب لطایف قرآنی

وجود هر یک از انبیای الهی و اولیای رحمانی به منزله کشتی نجات است برای پیروانشان

از کتاب لطایف قرآنی

صراط مستقیم، راهی است که بندگان خدای رحمان آن را از پروردگارشان با زبان قال و حال و راز و نیاز قلبی درخواست می‌کنند

از کتاب لطایف قرآنی

به موجب عدالت رحمان، هر موجودی، صورت واقعی اعمال خویش را که در دنیا پوشیده است، در سرای آخرت به‌عیان خواهد دید

از کتاب لطایف قرآنی

سالک الی الله تنها از طریق معرفت قلبی به اسمای حسنای الهی می‌تواند به حمد و ستایش خداوند بپردازد

از کتاب لطایف قرآنی

سالک الی الله از رهگذر پرستش عاشقانه و خالصانه پروردگارش می‌تواند در صراط مستقیم قدم گذاشته و به سوی کمال زیبایی رهسپار گردد

از کتاب لطایف قرآنی

هرآنچه بندگان خدای رحمان و رحیم برای نیل به کمال و جمال مطلق نیاز دارند، در سوره حمد بیان شده است

از کتاب لطایف قرآنی

آفرینش آسمان‌ها و زمین، تدبیر امور کائنات و سیر تکاملی همه موجودات، توسط سه نام اصلی از اسمای حسنای خدا، یعنی: الله، رحمان و رحیم انجام می‌گیرد

از کتاب لطایف قرآنی

آدمی از اسارت شرک و شک رها نمی‌گردد، مگر اینکه به زیارت مقابر که در حقیقت، مقرّبان رحیمی است، برود

از کتاب لطایف قرآنی

تکلیف و آزمایش، بعد از دستیابی به دانایی و آگاهی است

از کتاب لطایف قرآنی

حضرت علی(ع) مظهر ذات الهی است و کعبه، جایگاهی شایسته برای ولادت اوست

از کتاب لطایف قرآنی

علم حکمت، پرواز نمودن در آسمان ولایت می‌باشد برای نیل به ستارگان معرفت

از کتاب لطایف قرآنی

شب‌های قدر، انسان‌های کامل هستند که در هر عصر و زمانی وجود دارند

از کتاب لطایف قرآنی

انسان، تجلی‌گاه جلال و جمال خداوند و گل سرسبد مخلوقات است و قلبش، مرآت تمام‌نمای هستی می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

آدمی برای نیل به دین متکامل اسلام و بهره‌مندی از کتاب و حکمت، که همان شریعت و معرفت است، نیاز به تزکیه و طهارت دارد

از کتاب لطایف قرآنی

قرآن، برای ابرار کیمیای شفابخشی است که فضل و برکت معنوی را برایشان به ارمغان می‌آورد

از کتاب لطایف قرآنی

برای درک آیات متشابه، نیاز به پرده‌گشایی از حقایق باطنی‌شان به واسطه تأویل است

از کتاب لطایف قرآنی

شیطانی که آدم و همسرش را فریب داد، ابلیس نیست؛ بلکه نفس اماره آدم(ع) و حوا(س) است

از کتاب لطایف قرآنی

وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)، به عنوان نمونه بارز «مقربین»، حقیقت صراط مستقیم می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

آیات محکم مربوط به رسالت پیامبر(ص) و آیات متشابه مربوط به ولایت آن حضرت است

از کتاب لطایف قرآنی

سالک الی الله، تنها از طریق معرفت قلبی به اسمای حسنای الهی می‌تواند به حمد و ستایش خداوند بپردازد

از کتاب لطایف قرآنی

همه آدمیان، در گروِ اعمال خودشان هستند و با هر شکل و شمایلی که به سبب کردارشان برای خویش ساخته‌اند، محشور می‌شوند

از کتاب لطایف قرآنی

کتاب، یعنی شریعت، به واسطه استقرار «الله» در قلب به ظهور می‌رسد

از کتاب لطایف قرآنی

محکمات، اصل کتاب و ریشه شجره طیبه قرآن است که به واسطه ایمان، و عمل به آن، معارف باطنی در قالب متشابهات به ثمر می‌نشیند

از کتاب لطایف قرآنی

نور معرفت و حکمت، به عنوان متشابهات در قرآن نهفته است و توسط حضرت علی(ع) و اولیای پس از ایشان آشکار می‌گردد

از کتاب لطایف قرآنی

مخلَصین، همان مقربین رحیمی‌اند که در حریم ولایت رحمانی از هر نوع گزند و آسیبی در امان‌اند

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل در جایگاه رحمانیت صاحب حکم، یعنی در مقام قضاوت است و تقسیم بهشت و دوزخ به سمت اوست

از کتاب لطایف قرآنی

حکمت برطرف‌کننده اختلاف میان مردم می‌باشد

شریعت و معرفت واقعی، از راه آموزش علمی به دست نمی‌آید؛ بلکه از طریق عشق و اخلاص در آیینه قلب تجلی می‌کند

از کتاب لطایف قرآنی

صورت حقیقی انسان با عملکرد زشت مُلکی یا ملکوتی او شکل می‌گیرد

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل ربّانی، از عصاره کوثر عشق که همچون دُردی شراب، ته‌نشین گشته، سالک خود را ساخت و ساز نموده و در کوره صبر و استقامت، به مانند سفالی پخته به مرحله استواری و صلابت می‌رساند

از کتاب لطایف قرآنی

رو آوردن ابلیس از چهار جهت به سوی آدم به چهار بُعد: جمادی، نباتی، حیوانی و انسانی او اشاره دارد

از کتاب لطایف قرآنی

کلمات، همان اسمای حسنای رحمانی می‌باشد که شناخت به آنها از راه قلب به واسطه القای رحمانی حاصل می‌گردد

از کتاب لطایف قرآنی

تنها راه نجات از وسوسه‌های شیطانی، پرواز کردن انسان به سوی آسمان ملکوت با دو بال عشق به انسان کامل و پرستش خالصانه است

از کتاب لطایف قرآنی

شرط اصلی رسیدن به مراتب یقین، صبر و استقامت عاشقانه در محضر انسان کاملِ مُرده از هوای نفس است

عیسی روح‌الله(ع) مظهر روح قدسی است که خود، کلمه خدا می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

هنگامی که بی‌هوشی مرگ انسان، بر «صور» دمیده می‌شود و روز جزا برای شخص فرا می‌رسد و به واسطه اعمال گوناگون، صورت باطنی انسان پدیدار می‌گردد

از کتاب لطایف قرآنی

در سیر و سلوک عالم حیوانی، متلعق به نفس اماره یعنی دو قوه خشم و شهوت است

از کتاب لطایف قرآنی

تکلیف و آزمایش بعد از دستیابی به دانایی و آگاهی است

از کتاب لطایف قرآنی

دنیاسرای ظلمت است و آدمی بدون بهره‌مندی از نور، راه هدایت را به سوی مقصود خویش پیدا نمی‌کند

از کتاب لطایف قرآنی

شرک، سرچشمه همه زشتی‌ها و تیرگی‌هاست

از کتاب لطایف قرآنی

تمام موجودات جهان هستی «وجه الله»اند

از کتاب لطایف قرآنی

عدم استقامت موسی(ع) در برابر تجلی پروردگار، نشانه نداشتن شناخت است

از کتاب لطایف قرآنی

سخن پروردگار در آغاز قصه خلقت آدم(ع)، زبان حال حق است که بیانگر طرح آفرینش این دردانه وجود می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

کاملترین شیوه دعوت به راه حق و حقیقت بهره‌مندی از هر دو روش «حکمت» و «موعظه حسنه»، یعنی معرفت و شریعت است

از کتاب لطایف قرآنی

چکیده حاملان عرش رحمانی، امام حسین(ع) می‌باشد که همه حقایق رسالت و ولایت را در خود جمع دارد

از کتاب اشارات

حسین(ع) عصاره زیبایی و لطافت رحیمی است

از کتاب اشارات

تنها راه رسیدن به علم کتاب و حکمت، همانا تزکیه و طهارت مرآت قلب می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

ابلیس، همان عزازیل، معلم ملائکه است که از آتش بی‌دود خلق شده بود

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل، در جایگاه رحمانیت صاحب حکم، یعنی در مقام قضاوت است و بهشت و دوزخ به دست اوست

از کتاب لطایف قرآنی

تمامی هستی، وجود واحد خدا و مظاهر اسما و صفات بی‌نهایت اوست

از کتاب اشارات

موسی کلیم الله(ع) مظهر نور قدسی است که هم‌کلام با خدا گردید

از کتاب لطایف قرآنی

زن، ارزشمندترین امانت الهی است

از کتاب لطایف قرآنی

تمام هستی وجود واحد خدا و مظاهر اسما و صفات بی‌نهایت اوست

از کتاب لطایف قرآنی

خداوند، در ذاتش احد و در اسما و صفاتش واحد می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

سوره کوثر، کوتاه‌ترین و در عین حال پربارترین سوره قرآن است

از کتاب لطایف قرآنی

مسیح(ع)، همانند کتاب آسمانی، قول حق و کلمه واحد رحمانی است

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل، همان مظهر خدای رحمان است که در قرآن از او به عنوان «خبر بزرگ» یاد شده است

از کتاب لطایف قرآنی

حکمت به موجب حضور «رحمان و رحیم» در قلب، تجلی می‌کند

از کتاب لطایف قرآنی

نشانه اصحاب یمین «وحدت» و «محبت» آنان نسبت به یکدیگر است

از کتاب لطایف قرآنی

قرآن، تصدیق‌کننده کتاب پیامبران پیشین و نگهدارنده حدود آنهاست

از کتاب لطایف قرآنی

سرمنشأ بسیاری از مصیبت‌های بشر طغیانگری عالِمان بدون طهارت می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

کلمات طیّبه بر دل‌های طیّب می‌نشیند

از کتاب لطایف قرآنی

حکمت نوریست در قلب، از ناحیه ماه ولایت که پرتو آن انسان را از شک و تردید نسبت به حقایق معنوی دور می‌سازد

از کتاب لطایف قرآنی

تمام موجودات جهان هستی «وجه الله»اند

از کتاب اشارات

سوره مبارکه حمد، عصاره معالم ظاهری و معارف باطنی قرآن کریم است

از کتاب لطایف قرآنی

اولیای خدا، پیوسته بهره‌مند از چشمه‌سار حیات‌بخش کوثراند

از کتاب لطایف قرآنی

روح قدسی، روح بصیرت و آگاهی است و محدود به زمان و مکان نیست

از کتاب لطایف قرآنی

ربّ رحیم تنها منشأ سلامتی و پذیرش توبه است

از کتاب لطایف قرآنی

تنها راه نجات از وسوسه‌های شیطان، پرواز کردن انسان به سوی آسمان ملکوت، با دو بال عشق به انسان کامل و پرستش خالصانه است

از کتاب لطایف قرآنی

اگر انسان می‌خواهد خلاصه انسانیت بشود باید به جمال زیبا نگاه کند

از کتاب اشارات

رَوح، حقیقت عشق، ریحان، حقیقت معرفت و جنّت نعیم، حقیقت زیبایی است

از کتاب لطایف قرآنی

سرمنشأ بسیاری از مشکلات و مصیبت‌های بشر، طغیانگری عالِمان بدون طهارت می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

رحیم، صفت وجاهت است که نورانیت الله و روحانیت رحمان را نیز در باطن خویش دارد و مظهر کامل آن فاطمه زهرا(س) می‌باشد

از کتاب اشارات

رحیم، وجه است برای زیبایی و لطافت

از کتاب لطایف قرآنی

حکمت به‌واسطه عشق رحمانی در قلب عارف واقعی تجلی می‌یابد

از کتاب لطایف قرآنی

عبادت، یعنی اطاعت محض از خدای رحمان در حرکت از ظلمت به روشنایی، از زشتی به سمت زیبایی، و از زمختی به سوی لطافت

از کتاب لطایف قرآنی

زنان مؤمنه، اماناتی گران‌بهایند که برای حفظ طهارت و پاک‌دامنی‌شان باید تحت تربیت اولیای رحمانی قرار گیرند

از کتاب لطایف قرآنی

مراد از کتاب مکنون، قلب انسان کامل می‌باشد که جز مطهّران، کسی به آن دسترسی ندارد

از کتاب لطایف قرآنی

امام حسین(ع) عصاره زیبایی و لطافت رحیمی است و همه حقایق رسالت و ولایت را در خود جمع دارد

از کتاب لطایف قرآنی

امام حسین(ع) الگوی جمیل انسانی برای نیل به کمال و جمال مطلق می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

سوره توحید، شناسنامه خداوند و بیانگر هویت اوست که عصاره قرآن و چکیده حقایق عالم هستی می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

معراج حضرت محمد(ص) به هنگام شب در «قاب قوسین» واقع گردید که محل جمع دو قوس رسالت محمد مصطفی(ص) و ولایت علی مرتضی(ع) بود

از کتاب لطایف قرآنی

اولیای رحمانی، ناخدایان ماهری هستند که مأموریت دارند در پرتو بردباری و شکیبایی، با کشتی وجود خود، ایمان‌آورندگان به خویشتن را به سوی ساحل زیبنده وجاهت به پیش ببرند

از کتاب لطایف قرآنی

حضرت اسماعیل(ع) در برابر آزمون بسیار دشوار ابراهیم(ع) و در واقع با گفتن کلام «مِن الصابرین» خویشتن را از زمره صابران دید

از کتاب لطایف قرآنی

وجود مقدس علی(ع) نماد کشتی اولیای رحمانی است

از کتاب لطایف قرآنی

انسان کامل نسخه جامعی از عالم هستی است و آنچه در جهان ظاهر وجود دارد، صورت باطنی‌اش در ضمیر او نهفته است

از کتاب لطایف قرآنی

رحمان، روح است برای حیات و حرکت

از کتاب لطایف قرآنی

الله، نور است برای روشنایی و رؤیت

از کتاب لطایف قرآنی

حقیقت دین، حرکت صعودی انسان از «اسفل سافلین» زشتی و زمختی به سوی «اعلی علیین» زیبایی و لطافت است

از کتاب لطایف قرآنی

وجود مطهّر و مبارک مقربان رحیمی، سرچشمه تمام نهرهای بهشتی است

از کتاب لطایف قرآنی

ما به عهد خویش با تو استواریم هنوز

هر کس با قدم اعتقاد و اخلاص در جستجوی شب قدر خویش باشد، هادی زمان خود را خواهد یافت

از کتاب لطایف قرآنی

از مهم‌ترین نشانه‌های قرآن برای نیل به وجهِ آدمیت، آخرین آیه سوره حشر می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

قرآن حور لطیف و عروس زیباروی رحیمیت است

از کتاب لطایف قرآنی

سرسلسله انبیای اولوالعزم، حضرت نوح(ع) است و منظور از طولانی بودن عمر ایشان، عمر ظاهری نیست، بلکه به معنی استمرار شریعت آن حضرت در بین امت‌های پس از او بوده است

از کتاب لطایف قرآنی

حقیقت صراط مستقیم وجود قدسی و آسمانی انسان کامل است

از کتاب لطایف قرآنی

مراد از خبر بزرگ، انسان کامل به عنوان مظهر خداوند رحمان است

از کتاب لطایف قرآنی

سوره حمد عصاره معالم ظاهری و معارف باطنی قرآن کریم است

از کتاب لطایف قرآنی

سیر تکاملی همه موجودات، توسط سه نام الله، رحمان و رحیم انجام می‌گیرد

از کتاب لطایف قرآنی

سازندگی و زیبندگی در تعادل و میانه‌روی است

از کتاب لطایف قرآنی

ضالّین کسانی هستند که راه میانه را گم کرده‌اند

از کتاب لطایف قرآنی

فراگیری کتاب و حکمت، به داشتن سواد و علم رسمی وابسته نیست و دسترسی به حقیقت قرآن کریم، تنها طهارت و پاکی دل می‌طلبد

از کتاب لطایف قرآنی

حقیقت صراط مستقیم و مقصد آن، وجود قدسی و آسمانی انسان کامل است که صاحب دو نعمت «شریعت الهی» و «معرفت رحمانی» است

از کتاب لطایف قرآنی

برای دین‌داران، دو نوع لباس باطنی وجود دارد: لباس «نور» و لباس «روح» که هر دو پوشاننده نفس انسان می‌باشند

از کتاب لطایف قرآنی

وجود مطهّر و مبارک مقرّبان رحیمی، سرچشمه تمام نهرهای بهشتی است که سلامتی و آرامش معنوی را برای خود و ابرار به ارمغان می‌آورند

از کتاب لطایف قرآنی

چاپ لطایف قرآنی

کتاب لطایف قرآنی اثر استاد یعقوب قمری شریف آبادی،نکته های عرفانی از متشابهات قرآن، نویسنده استاد یعقوب قمری شریف آبادی،yaqub qamari، کتاب لطایف قرآنی استاد یعقوب قمری شریف آبادی،کتاب

قرآن، ظاهرش عقل، باطنش عشق و سرّش وجه می‌باشد

از کتاب لطایف قرآنی

keyboard_arrow_up
error: