لطایف عارفانه

نکته‌های معنوی و کلمات حکیمانه استاد یعقوب قمری شریف‌آبادی 

1051. جايگاه بهشتيان و دوزخيان همانند جايگاه ستارگانِ آسمان و موجوداتِ زمين می‌باشد.

1052. حركت اجسام آدميان با چراغ عقل و حركت ارواح آدميان با چراغ عشق می‌باشد.

1053. همان‌گونه كه آدميان توسط وحدت به قدرتی عظيم تبديل می‌شوند، سلول‌ها نيز توسط وحدت به قدرت عظيمی مبدل می‌گردند.

1054. رحمان بر عرش جبروت استيلا يافت و در فرش ناسوت به امتحان پرداخت.

1055. دنيا و آخرت، رمز و رازی است كه هر كس به هر كدام از آن آگاه‌تر باشد، نيروهای ظاهری يا درونی‌اش شكوفاتر می‌گردد.

1056. دنيا و آخرت، حقايقی است كه هر كس به هر كدام از آن عاشق‌تر باشد، آگاه‌تر می‌گردد.

1057. عيسی(ع) پسر مريم(س) و حسين(ع) پسر فاطمه(س) به دليل وجيه بودنشان به شهادت رسيدند.

1058. نماز الباب در غيب، نماز ابرار در شهود و نماز مقربان در حضور می‌باشد.

1059. حسين(ع) و يارانش توسط اسرار عرفه، در كربلا به شهادت رسيدند.

1060. هيچ ولی‌ای از اوليای الهی همچون حسين بن علی(ع) افشای سِرّ ننمود.

1061. محمد بن عبدالله(ص) علی بن ابيطالب(ع) را آنچنان در آسمان‌های كمال صعود داد كه خود از حقيقتش در سدرة‌المنتهی لرزيد.

1062. فروغ محفل روح‌الله، يكی از بزرگ‌ترين نشانه‌هايی است كه پرتو مهتابش به‌زودی عالمگير می‌شود.

1063. الباب با ندای ابرار از بين فجار به سوی مقربان شتابان‌اند.

1064. معارف از طريق عشق در مرآت دل به ظهور می‌رسد.

1065. ثمره مردها در قالب‌های زشت و زيبای زن‌ها شكل می‌گيرد.

1066. راهيان كمال توسط نور از چشمه كوثر به جنت حور رهسپارند.

1067. ظهور هستی توسط دو عنصر آب و آتش به صورت گازهای نهفته در فضا تجلی‌گر ستارگان و سيارات می‌گردد.

1068. حركت جسم با چراغ نفس، و حركت روح با چراغ عقل ميسر می‌باشد.

1069. هر طرف، وجه‌الله است؛ مگر وجه‌الرحمن كه در صراط مستقيم نمايان است.

1070. هر چه در راه حق آگاه‌تر گرديم، در مقابل خالق بيمناك‌تر و در برابر مخلوق شجاع‌تر می‌گرديم.

1071. معجزات پيامبران از طريق غيب و كرامات اوليا از طريق شهود می‌باشد.

1072. علم، همانند نفت خام است كه از طريق عشق، معرفتش به دست می‌آيد.

1073. همان‌طور كه انسان برای ديدن صورت نياز به آيينه مخلوق دارد، براي ديدن سيرت نياز به آيينه خالق دارد.

1074. صراط مستقيم توسط عقل، و صراط حميد توسط عشق نمايان می‌گردد.

1075. نگهداری اسرار ولايت، همانند نگهداری انبار مهمّات است.

1076. جبر و اختيار، دو حقيقتی است كه ثمراتش توسط عشق و عقل ظاهر می‌گردد.

1077. با دو چراغ‌، دو صورت رؤيت می‌شود: با چراغ عقلْ صورت رحمانی، و با چراغ عشقْ صورت رحيمی.

1078. درهای آسمان ‌توسط جبر، و درهای زمين به واسطه اختيار گشوده می‌گردد.

1079. همان‌گونه كه مغناطيسْ براده‌های آهن را با خود همراه می‌كند، انسان كامل هم فقرای رحمانی را با خود همراه می‌سازد.

1080. اكثريت آدميان به صورتْ زيبا و در باطنْ زشت می‌باشند.

1081. مؤمنين و مؤمنات توسط اموال و جمالشان راهيان صراط حميد می‌باشند.

1082. اصحاب شمال توسط شعله يابنده ابرار، و اصحاب يمين به واسطه نور جوينده مقربان می‌باشند.

1083. همان‌گونه كه سنگ‌های آسمانی به‌سادگی نمی‌توانند وارد سبزه‌زار زمين گردند، آدم‌های زمينی هم به‌سادگی نمی‌توانند وارد سبزه‌زار آسمان شوند.

1084. زن‌ها زمين‌های مختلفی هستند از برای مردان، و مردان باغبانان و كشاورزان و جنبندگانی می‌باشند از برای زنان.

1085. همان‌گونه كه خورشيد توسط نورش يابنده ماه و ستارگان می‌باشد، عالِم هم به واسطه عِلمش يابنده مؤمن و مقربان می‌باشد.

1086. خداوند برای مراقبت از زبور داوود(ع) سليمان(ع)، و برای مراقبت از انجيل عيسی(ع) ذوالقرنين، و برای مراقبت از قرآن محمد(ص)، علی(ع) را قرار داد.

1087. همان‌گونه كه آهوان وحشی از درندگان می‌گريزند، زنان عرشی نيز از شهوترانان می‌گريزند.

1088. حكايت آدم(ع) و ملائكه، حكايت عيسی(ع) و حواريون است.

1089. ستارگان درخشنده در آسمان، نظاره‌گر مَه‌رويان زيبنده در زمين می‌باشند.

1090. برای ابرار، بهشت لقا و براي مقربان بهشت نعيم و براي قائدان بهشت فردوس می‌باشد.

1091. همان‌گونه كه در زير دريا موجودات ظريف وجود دارند، در زير عرش نيز مَه‌رويان لطيف وجود دارند.

1092. رؤیاهای زشت و زيبای مُلكی و ملكوتی توسط عشق‌های نفسانی و رحمانی رؤيت می‌شود.

1093. آدم(ع) و حوا(س) همچون عقل و عشق می‌باشند.

1094. دنيا به منزله دريايی است كه اكثريت مردم توسط ناخدايانِ گمراه طعمه موجودات می‌شوند.

1095. تفاوت انسان با حيوان، عقل او است كه تشخيص‌دهنده حق و باطل می‌باشد.

1096. جبر و اختيار، لازم و ملزوم هم می‌باشند.

1097. چراغ شريعت موسوی در مسير طريقت ابراهيمی به سمت معرفت عيسوی در وجه جميل محمدی نمايان می‌باشد.

1098. اكثريت آدميان ترجيح‌دهنده صورت بر سيرت‌اند.

1099. همان‌گونه كه ابرهای بهاری براي نباتات آب می‌باشند، اوليای رحمانی نيز برای عاشقان كوثر می‌باشند.

1100. چراغ عقل موجب روشنايی نور عشق است برای رؤيت زيبايی وجه.

keyboard_arrow_up
error: