مقالات

حضرت‌ موسی‌ کلیم‌ اللّه‌(ع‌) نیز علم‌ به‌ اسماءاللّه‌ و دانش‌ به‌ شریعت‌ الهی‌ را به‌ میمنت سیر در وادی‌ ایمن‌، از پرتو شعله‌‌های‌ خدایی‌ شجره طور تحصیل‌ نمود؛ ولی‌ چون‌ به معارف‌ بیانی‌ و اذکار رحمانی‌ دست‌ نیازیده‌ بود و فاقد شرح‌ صدر برای‌ نیل‌ به‌ علوم‌ باطنی بود، دست‌ نیاز به‌ سوی‌ ولایت‌ که‌ گره‌گشای‌ زبان‌ رسالت‌ است‌، گشود و در انجام مأموریت‌ خطیر خویش‌، علاوه‌ بر طلب‌ شرح‌ صدر و برخورداری‌ از زبانی‌ گویا، همراهی برادر صاحب‌بیان‌ خویش‌، حضرت‌ هارون‌(ع‌) را از خداوند رحمان‌ مسئلت‌ نمود: «پروردگارا! سینه‌ام‌…
بسیاری از مردم برای دانستن معنای رؤیای خود به کتاب‌هایی که در این زمینه، با عنوان «تعبیر خواب» نوشته شده و یا مطالبی که در فضای مجازی در این باره ارائه شده، مراجعه می‌کنند. در این کتاب‌ها و منابع، فهرستی طولانی از آنچه ممکن است در خواب دیده شود، با ذکر احتمالات گوناگون در معنای آن‌ها ارائه گردیده و مراجعه شخصِ ناآگاه به این آثار، در اغلب موارد او را دچار سردرگمی و یا اشتباه در تعبیر می‌نماید[۱] و پیامدهای ناگواری را برایش به وجود می‌آورد. ازاین‌رو، برای دانستن تعبیر…
انسان، از دو بُعد: «جسم» و «روح» تشکیل شده که همواره با یکدیگر در ارتباط می‌باشند و از هم تأثیر می‌پذیرند: عصاره جسم، «عقل» است و عصاره روح، «عشق» می‌باشد. ثمره عقل در وجود آدمی، «نفس مُلکی» نامیده می‌شود که ناپایدار و فناپذیر است و ثمره عشق در وجود او، «نفس ملکوتی» می‌باشد که باقی و ماندگار است. به‌عنوان مثال، آفتاب خورشید، مخلوقات را بر روی زمین ثمر می‌بخشد و مهتاب ماه، جلوه‌گری ستارگان در آسمان را نتیجه می‌دهد. در این تمثیل، خورشید به منزله «جسم»، آفتاب آن به مثابه…
از آنجا که‌ حضرت‌ ختمی‌مرتبت‌(ص‌)، در طلیعه بعثت‌ الهی‌اش‌، اساس‌ نبوت‌ خویش‌ را بر بنیان‌ توحیدی «قُولُوا لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ تُفْلِحُوا»[1] استوار نمود، می‌توان‌ اذعان‌ داشت‌ که‌ حدیث‌ قدسی «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی أَمِنَ مِن عَذابی‌»[2] اشارتی‌ لطیف‌ به‌ علم‌ اسماءاللّهی‌ آدم‌(ع‌) دارد که‌ تنها، رهاننده انسان‌ از حجاب‌ جمادی‌ و نباتی‌ است‌؛ اما یگانه‌ طریق‌ نجات‌ و فلاح‌ از دوزخ‌ حیوانیت‌ و امان ‌یافتن‌ از آتش‌ شهوات، ‌پناه‌ بردن‌ به‌ حقیقت‌ قدسی‌ «وِلایةُ عَلِیّ بْنِ أَبی‌طالِبٍ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی أَمِنَ مِنْ عَذابی‌»[3] می‌باشد.…
مراد، دلباختگی‌ قلبی‌ و حب‌ حقیقی‌ به‌ جمال‌ زیبای‌ باطنی‌ است ‌که‌ در ضمیر انسان‌ کامل‌ و در پس‌ حجاب‌ جلالیت‌ او نهفته‌ است‌. چنین‌ عشقی‌ زمانی ‌حاصل‌ می‌شود که‌ سالک‌ طریق‌ کمال‌ و جمال‌ مطلق‌ از رهگذر تمسک‌ به‌ عروه وثقای ‌خضر ولایت‌، در برابر آتش‌ عشق‌ ظاهری‌، عارفانه‌ استقامت‌ ورزیده‌ و در پرتو نور شناخت‌ و آگاهی‌ در مقابل‌ جلوه‌گری‌های‌ زیبارویان‌ عرصه مُلک‌ به‌ حفظ‌ و صیانت‌ نفس ‌خویش‌ پرداخته‌، به‌ بیان‌ نبوی «مَنْ عَشِقَ فَعَفَّ ثُمَّ ماتَ، مات‌َ شَهیداً»[1] راه‌ عفت‌ و پاکدامنی ‌را چون‌ یوسف‌ صدیق(ع)‌…
وجود قدسی‌ علی‌(ع‌) به‌ بیان‌ لطیف‌ «أَنَا النُّقْطَةُ الَّتی تَحْتَ الْباء»[1] سرّ الاسرار ولایت‌ و نقطه‌ پرگار خلقت‌ است‌ که‌ دایره‌ وجود بدان‌ درّ گرانبهای‌ غیب‌، کامل‌ گشته‌ و همچون‌ خال‌ مِشکین‌ و دلارایی‌ است‌ که‌ لبان‌ مطهر و معطر رسول‌ اکرم‌(ص‌) را زیور بخشیده‌ و عاشقان ‌دیر فنا را گرفتار خویش‌ نموده‌ و کثرات‌ هستی‌ را در پرتو مهتابش‌ صبغه‌ وحدت‌ ارزانی ‌داشته‌، چشمه زلال‌ حیات‌ را در خود نهفته‌ و بسان‌ نافه‌ خوشبوی‌ احدی‌ است‌ که‌ در وجه ‌منوّر احمدی‌ عطرافشان‌ حقایق‌ صمدی‌ گردیده‌ و دلدادگان‌ عاشق‌ را…
روح‌ قدسی‌ علی‌(ع‌)، حقیقت‌ زنده‌ و جاودانه‌ای‌ است‌ که‌ تدبیر عالم‌ وجود را در سیطره اراده‌ رحمانی‌ خویش‌ دارد و عین‌ الحیاة‌ عشق‌ و فنا را بر قلوب‌ مطهر صدیقان‌ و مقربان‌ حریم‌ ولایت‌ روان‌ ساخته‌، طریق‌ نیل‌ به‌ قله‌ کمال‌ را بر ایشان‌ هموار می‌نماید؛ چرا که‌ وجود حی‌ّ و قیوم‌ علی‌(ع‌)، اسم‌ اعظم‌ الهی‌ است‌ که‌ قلوب‌ و ارواح‌ را مطیع‌ و تسلیم‌ قدرت‌ ربّانی‌اش‌، و انفس‌ و اشباح‌ را خاضع‌ و خاشع‌ اراده‌ ولایی‌اش‌ می‌نماید؛[1] چنان‌که‌ به‌ بیان‌ رسول اکرم‌(ص‌) اسم‌ اعظم‌ الهی‌ در سه‌ سوره‌ رخ‌…
در آینده‌ای نه چندان دور، علم و تکنولوژی رشد چشمگیری پیدا می‌کند؛ ولی مصیبت‌‌ها ترس‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به وجود می‌آید، همچون: بلایای طبیعی و مصیبت­‌های حاصل از به کارگیری سلاح­‌های مخرب توسط قدرت­‌های سلطه‌گر. و این حوادث با وجود آنکه بسیار ناگوار و وحشت آفرین­‌اند، باعث می­‌شوند که آدمی از نظر روحی سبک­تر گردد؛ یعنی از تعلق او به مادیات کاسته شده و در نتیجه، به طور معمول خواب­‌هایش شفافیت بیشتری یافته، حقایق را واضح­‌تر می­‌بیند و خود نیز تا حدودی تعبیر رویاهای خویش را…
در تبیین‌ حقایق‌ باطنی‌ و ماجرای‌ اسرارآمیز معراج‌ نبوی‌ می‌توان‌ افزود که‌ موسی ‌کلیم‌اللّه‌(ع‌) و محمد حبیب‌اللّه‌(ص‌) هر یک‌ دارای‌ کتاب‌ فرقان‌ هدایت‌اند؛ فرقان‌ موسی‌، تورات‌، و فرقان‌ محمدی‌، قرآن‌ می‌باشد؛[1] اما آنچه‌ مایه‌ فضیلت‌ و برتری‌ فرقان ‌رسول اکرم‌(ص‌) گردیده‌، کیفیت‌ معراج‌ ایشان‌ و ارمغانی‌ است‌ که‌ با خود از این‌ عروج ‌معنوی‌ به‌ همراه‌ آورد. موسای‌ کلیم‌(ع‌) تنها دیده‌ شریعت‌ و نبوتش‌ شکوفا بود؛ چنان‌که ‌عیسای‌ مسیح‌(ع‌) تنها دیده‌ بصیرت‌ و روحانی‌اش‌ غالب‌ بود؛ در حالی‌ که‌ محمد مصطفی‌(ص‌) هم‌ دیده‌ شریعتش‌ معالم‌ الهی‌ را نظاره‌گر بود و…
عرفان واقعی و توحید ناب در مرآت عشق جلوه می گشاید و آنچه در مرآت عقل نمایان می شود، جز عرفان علمی و نظری نخواهد بود. آنکه بر فراز کوهساران رفیع جهان علم و خرد ایستاده، آنچه را تا افق هستی گسترده شده، به رؤیت می رساند، ولی توانایی مشاهده جایگاه های پوشیده از نظر را ندارد و افق بصیرتش از شهود رازهای سر به مُهر هستی و     رؤیت جمال     روح افزای حضرت معشوق محروم است و تنها عارف در عرصه علم و نظر می باشد. عرفان در مرآت عقل، شناسایی بوستان     طرب انگیز و رؤیت گلستان…
keyboard_arrow_up
error: