مراتب یقین

یقین، به معنای باور استوار قلبی است و دارای سه مرتبه می‌باشد که در نزد ولیّ خدا به دست می‌آید: مرتبه اوّل، «علم‌الیقین» است که به واسطه علم و آگاهی به حقایق برای انسان ایجاد می‌گردد. مرتبه دوم، «عین‌الیقین» است که به سبب رؤیت حقایق برای آدمی حاصل می‌شود و مرتبه سوم، «حقّ‌الیقین» است که انسان توسط لمس‌کردن حق، به آن می‌رسد و تمامی وجودش جلوه‌گاه حق می‌گردد.

به عنوان مثال، وقتی انسان به گلستان سرسبز و خوشبویی که در پشت تپه‌ای قرار دارد، نزدیک می‌شود، بوی خوش آن به مشامش می‌رسد. در این هنگام، اگر چه گلستان را نمی‌بیند، اما توسط علم، به وجود باغِ گل، یقین پیدا می‌کند و دارای «علم‌الیقین» می‌شود. زمانی که از تپه بالا می‌رود و آن باغ زیبا را مشاهده می‌کند، صاحب «عین‌الیقین» می‌گردد و چون وارد آن باغ ‌روح‌فزا می‌شود و از نعمت‌هایش بهره‌ می‌برد و همراه و همنشین زیبارویان آن گلزار می‌گردد، خود نیز بهشتی شده و به «حقّ‌الیقین» نایل می‌شود.

در سوره تکاثر، دو مرتبه «علم‌الیقین» و «عین‌الیقین» به‌صراحت بیان شده و مرتبه سوم، یعنی «حقّ‌الیقین»، در آیه پایانی که سخن از سؤال درباره نعمت می‌باشد، مورد اشاره قرار گرفته است.[1]

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ * أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ ‎*‏ حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ‎*‏ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ‎* ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ‎* كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ ‎* لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ‎* ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ * ‏ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾‏؛[2] «به نام خداوند بخشاینده مهربان. سرگرم نمود شما را افزون‌طلبی و فخرفروشی؛ تا اینکه زیارت کردید مقابر (آرامگاه‌ها) را. چنین نیست [که می‌پندارید]، به‌­زودی خواهید دانست. باز چنین نیست، به­‌زودی خواهید دانست. چنین نیست [که می‌پندارید]، اگر بدانید به علم یقین، هرآینه می‌بینید جهنم را. سپس، می­‌بینید آن را به دیده یقین. سپس، پرسیده خواهید شد در چنین روزی، از نعمت­‌ها.»

پی‌نوشت‌ها:

[1]. همچنین ر.ک: سوره واقعه، آیه 95.

[2]. سوره تکاثر.

به اشتراک بگذارید
keyboard_arrow_up
error: