بعد از زیارت مقابر، و در واقع، تسلیم و بیعت با انسانِ مُرده از هوای نفس، شرط اصلی رسیدن به مراتب یقین، صبر و استقامت عاشقانه در محضر چنین انسان کاملی است؛ چنانکه وقتی موسی کلیمالله(ع) برای بهرهمندی از علم لدنّی به زیارت خضر ولیالله(ع) رفت، آن ولیّ خدا بر موضوع صبر و شکیبایی در طریقت تأکید نمود.
در پرتو چنین صبری است که رهرو صراط کمال و جمال، حقیقت دنیا را که جهنمِ شهوت و غضب است، توسط علم درک میکند و به آگاهی و علمالیقین میرسد و سپس، حجابها به کنار میرود و با عینالیقین به شهود قلبی آن نایل میشود و با رؤیت این جهنم زمینی، بهشت آسمانی را نیز شهود میکند و آنگاه با نیل به مقام حقّالیقین، خود، حقیقت بهشتِ نعیم و رَوح و ریاحین میگردد.