رابطه سوره‌های توحید و حدید

سوره توحید و آیات ابتدایی سوره حدید که فهم اسرار آنها به صاحبدلان ژرف‌اندیش در آخرالزمان نسبت داده شده،[1] با یکدیگر ارتباط معنایی دارند؛ زیرا آن حقیقتی که به صورت باطنی در سوره توحید ذکر شده، ظهورش در سوره حدید می‌باشد.[2]

به بیان دیگر، سوره توحید، حقیقت ذاتی و صفاتی خداوند را با اوصاف یکتایی و بی‌نیازی بیان می‌کند و شش آیه ابتدایی سوره حدید نیز بیانگر همان حقایق توحیدی، همراه با اشاره به تجلی آن در اشرف مخلوقات، یعنی انسان کامل است. توضیح اینکه حقیقت توحید به تصریح ﴿هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ﴾،[3] شامل همه موجودات عالم می‌باشد و به بیان ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾،[4] به طور خاص همراه انسان است؛ اما روحانیت رحمانی و وجاهت رحیمی آن حقیقت، تنها در وجود انسان کامل جلوه‌گر می‌باشد.

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ‎* اللَّهُ الصَّمَدُ ‎*‏ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ‎* وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ﴾‏؛[5] «به نام خداوند بخشاینده مهربان، بگو اوست خدای یگانه، خدای بی­‌نیاز، نزاده و زاییده نشده، و نیست برای او همتا هیچ‌کس.»

پی‌نوشت‌ها:

[1]. ر.ک: الکافی، شیخ کلینی، ج 1، ص 91، ح 3.

[2]. رابطه دو سوره توحید و سوره حمد نیز همین‌گونه می‌باشد؛ یعنی حقیقت باطنی سوره توحید در آیات سوره حمد به ظهور رسیده است و به همین جهت، معمولاً در نماز، این دو سوره با هم خوانده می‌شوند.

[3]. سوره حدید، آیه 3: «اوست اوّل و آخر و ظاهر و باطن.»

[4]. سوره حدید، آیه 4: «و او با شماست، هر جا که باشید.»؛ نیز در سوره ق، آیه 16، می‌فرماید: «ما نزدیک‌تریم به او (انسان) از رگ گردن.»

[5]. سوره اخلاص.

به اشتراک بگذارید
keyboard_arrow_up
error: