آثار هنری

«بهشت مریم»

رنگ روغن روی بوم، 180*120 سانتیمتر، 1349ش. «بهشت مریم» از زمینه‌ای آرام و رؤیایی، حکایت‌گر حضور مریم(س) در بهشتی سرشار از طراوت ملکوتی است. جلوه‌های بصری حاکم بر این اثر، وقار نورانیتی قدسی را به نمایش می‌گذارد. چهره معصومانه به همراه ظرافت لباس و مناظر زمینه اثر، نمادی از اوج پاکی و معصومیت به شمار می‌رود. شایان ذکر است اصل تابلوی بهشت مریم، رنگی است به جهت نبودن عکس رنگی از این اثر، یک پرده رنگ با رایانه به آن داده شده است

استاد یعقوب قمری شریف‌آبادی در گالری هنری خویش، بهار 1392ش

«رحیل عشق»

رنگ روغن روی بوم، 100*80 سانتیمتر، 1370ش. «رحیل عشق» که اقتباسی از چهره منسوب به پیامبر اکرم(ص) در سنّ جوانی است، با قلمی استوار و ملهم از عشقی پاک، بر روی بوم نقاشی ترسیم شده است. در این اثر که آمیزه‌ای از نور و رنگ است، صورت مدور و محبوب پرتره، در هم‌آوایی کامل با چشم‌ها و گونه‌ها و لب‌ها، در اوج ظرافتی هنری جلوه‌نمایی می‌کند. سیمای رسول خدا(ص) همچون گل سفیدی است که در گلستان انبیای الهی جلوه‌ای خاص یافته است. استاد پس از اتمام این اثر، به فعالیت‌های عملی خویش در عرصه هنر نقاشی پایان دادند و «رحیل عشق» را حُسن ختام آثار هنری خود قرار دادند

«همراه مادر»

رنگ روغن روی بوم، 80*60 سانتیمتر، 1362ش. پرتره جناب استاد در سنّ 37 سالگی به همراه مادر بزرگوارشان در مشهد مقدس است. خطوط موجود در سیمای مادر عفیف، مؤمن و دلسوز استاد، حکایتگر فداکاری‌ها و تحمل سختی‌ها و مشقاتی است که با آن دست به گریبان بوده‌اند

استاد در حال ترسیم تابلوی «معصومیت» در آتلیه نقاشی خود، 1354ش، اقتباسی

استاد در حال ترسیم تابلوی رنگ روغن در آتلیه نقاشی، 80*60 سانتیمتر، 1349ش، اقتباسی

«سیمای محبت»

رنگ روغن روی بوم، 80*60 سانتیمتر، 1366ش. از جمله آثار منحصر به فرد استاد، «سیمای محبت» است که در کمال زیبایی، چهره مادر استاد معنوی خویش را به نمایش می‌گذارد. پروانگان، نماد عاشقان بوستان ولایت‌اند که سرمست از شهد گل ربوبی در شمع جمال رحیمی به وصال بار می‌یابند. آمیختگی ماهرانه و تدریجی نور و تاریکی در عین دقت و ظرافت در ترسیم خطوط منحنی، این اثر را به آمیزه‌ای از هنر و معنویت بدل کرده و سیمای محبت را در هاله‌ای از قداست و شرافت نشان داده است

«شکوه خاطره»

رنگ روغن روی بوم، 130*80 سانتیمتر، 1349ش. «شکوه خاطره» ترسیم استاد از چهره و قامت خویش در ایام میان سالی است. استواری و نگاه عمیق و معنادار ایشان به افق‌های دوردست، همراه با بی‌اعتنایی به زیبایی‌ها و سرگرمی‌های دنیا حکایت از همت بلند در مسیر نیل به آینده‌ای روشن دارد

«نبی اعظم(ص)»

رنگ روغن روی بوم، 140*80 سانتیمتر، 1348ش، اقتباسی. این اثر با ابتکار استاد در ترسیم نبی اعظم(ص) در مرکز تابلو بیانگر ظهور پیامبر اکرم(ص) پس از موسی کلیم‌الله(ع) و عیسی روح‌ الله(ع) بر عرصه کره خاکی است و به روشنی گویای طریق حنیف و ندای توحید پیامبری است که همواره دست تأیید غیبی بر سر او است. قلموی توانای جناب استاد به خوبی جلوه‌های آسمانی و معنوی را در این تابلو حکایت نموده است

«رحیل عشق»

رنگ روغن روی بوم، 100*80 سانتیمتر، 1370ش. «رحیل عشق» که اقتباسی از چهره منسوب به پیامبر اکرم(ص) در سنّ جوانی است، با قلمی استوار و ملهم از عشقی پاک، بر روی بوم نقاشی ترسیم شده است. در این اثر که آمیزه‌ای از نور و رنگ است، صورت مدور و محبوب پرتره، در هم‌آوایی کامل با چشم‌ها و گونه‌ها و لب‌ها، در اوج ظرافتی هنری جلوه‌نمایی می‌کند. سیمای رسول خدا(ص) همچون گل سفیدی است که در گلستان انبیای الهی جلوه‌ای خاص یافته است. استاد پس از اتمام این اثر، به فعالیت‌های عملی خویش در عرصه هنر نقاشی پایان دادند و «رحیل عشق» را حُسن ختام آثار هنری خود قرار دادند

تابلوی رنگ روغن، 80*60 سانتیمتر، 1349ش، اقتباسی

«زن روستایی»

رنگ روغن روی بوم، 80*60 سانتیمتر، 1351ش. تابلوی حاضر بیانگر چهره زن روستایی است که کنار پنجره کلاس درس، مشغول خواندن کتاب است. دقت و ظرافت در ترسیم جزئیات منظره بیرون کلاس و نیز حالت دست و صورت زن که در آن آثار رنج و مشقت انجام کارهای سخت و دشوار هویدا است، به وضوح زندگی روستایی را نشان می‌دهد. این اثر همچون اغلب تابلوهای استاد، نشان‌دهنده اهتمام ویژه ایشان نسبت به طبقه محروم و ستم کشیده اجتماع و زندگانی ساده و باصفای روستائیان است

استاد در حال ترسیم پرتره یک خانم معلم در آتلیه نقاشی، رنگ روغن، 1352ش

«اشک یتیم»

رنگ روغن روی بوم، 80*60 سانتیمتر، 1362ش. «اشک یتیم» تصویری از زندگی روزمره مردم ویتنام شمالی در جنگ جهانی دوم است. دقت و سلیقه ماهرانه‌ای که از طریق نورپردازی‌های مناسب در ترسیم جزئیات به کار رفته، نمایانگر ذوق، همدلی و همدردی استاد با یتیمان و دردمندان در این اثر به یادماندنی است. پویایی و حیات در این اثر که تنها از طریق حرکت نور بر روی اجزای تابلو خود را نشان داده، نمایشی هنرمندانه از تراژدی ویتنام است که در آن، فرم و رنگ، فکر و احساس، و حقیقت و زیبایی، در کمال هماهنگی به سر می‌برند

«سیمای استاد»

رنگ روغن روی بوم، 50*35 سانتیمتر، 1354ش. پرتره «سیمای استاد» ترسیم جناب استاد از چهره خود در سن 26 سالگی است. نقاشی این چهره در فضایی تاریک و روشن و رعایت تناسب و دقت در بخش‌های مختلف آن، نشان از صلابت و امید به آینده دارد

استاد کنار تابلوی رحیل عشق

«فروغ رسالت»

رنگ روغن روی بوم، 120*70 سانتیمتر، 1346ش. «فروغ رسالت» نمایانگر تمثال پیامبر اکرم(ص) در آغاز رسالت جهانی ایشان است. هنرنمایی و ظرافتی که در پرداخت اجزای مختلف این تابلو به چشم می‌خورد، بر عمق تأثیرگذاری آن افزوده است. پراکندگی لطیف و معنادار نور سبز در زمینه اثر، پیروزی آشکار پیام‌آور توحید و رستگاری را در پرتو پیروی از قرآن مجید بشارت می‌دهد

استاد در کنار تعدادی از آثار رنگ روغن در آتلیه نقاشی، 1352ش

«حامی محرومان»

رنگ روغن روی بوم، 70*50 سانتیمتر، 1363ش. تصویر امام موسی صدر به همراه آوارگان فلسطینی، ترکیبی است از ادغام تدریجی نور و سایه که تأثیر ملموس بار عاطفی اثر بر روی تمامی پرتره‌ها، نقطه اوج تجلی روح تعهد و عطوفت را نشان می‌دهد. ترسیم فقر، تنهایی و معصومیت در چهره کودکان و سالخوردگان آواره فلسطینی به همراه حالت نمادین دستان امام موسی صدر که متواضعانه حکایتگر لزوم حمایت و خدمت به ستمدیدگان است، از ویژگی‌های بارز این اثر به شمار می‌رود

استاد در آتلیه نقاشی خود، 1351ش

«بهار»

رنگ روغن روی بوم، 70*50 سانتیمتر، 1346ش

«نگاه معصوم»

رنگ روغن روی بوم، 70*50 سانتیمتر، 1350ش، اقتباسی. «نگاه معصوم» حکایتگر تلاش مشفقانه دختری تهیدست و رنجدیده روستایی است که در تندباد مشکلات، بار زندگی را بر دوش کشیده و از خواهر کوچک خود مراقبت می‌نماید و با وجود ابرهای تیره و تار فقر و محنت، معصومانه چشم امید به افقی روشن دوخته است

«رودخانه»

تابلوی رنگ روغن 100*70 سانتیمتر، 1358ش

«شهید»

رنگ روغن روی بوم، 80*60 سانتیمتر، 1364ش. این تابلو، پرتره شهید ایوب قمری، برادر جناب استاد است که مدتی پس از جنگ تحمیلی بر اثر جراحات ناشی از اصابت ترکش، در بیمارستان به فیض عظیم شهادت نائل شد. مهارت فراوان و اطمینان قلم استاد در ترسیم این اثر، عرصه ظهور ظرافت قلمویی است که هیچگاه تعهد و وفاداری خویش را به امام و انقلاب از یاد نبرد. عناصر زمینه تابلو، ترسیمگر فتح و ظفری الهی در پرتو انوار درخشان عشق و ایثار و شهادت است

«درمانده»

تابلوی رنگ روغن، 120*70 سانتیمتر، 1347ش

«تجلی نور»

رنگ روغن روی بوم، 190*110 سانتیمتر، 1360ش. در «تجلی نور» که آمیزه‌ای از نقاشی و نمادپردازی مذهبی است، تمامی نقش‌ها با دقت و ظرافتی استادانه بر روی بوم به نمایش در آمده است. در این اثر، سیمای امام خمینی(س) چون خورشیدی جهان‌تاب ترسیم گردیده است که در عصر جهل و ظلمت، با انوار آسمانی خود، درس ایستادگی به ملت مظلوم فلسطین در برابر ظلم و ستم و حمایت همه جانبه از قدس شریف و حرکت به سوی تعالی را به جهانیان می‌آموزد

استاد کنار تابلوی رنگ روغن در آتلیه نقاشی خود، 1354ش

«جوانی»

رنگ روغن روی بوم، 70*50 سانتیمتر، 1354ش. این اثر، تصویر برادر استاد به نام ایوب در ایام جوانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. نورپردازی برجسته و تأثیرگذار صورت، به همراه دقت در ترسیم جزئیات و ظرافت در نمایش عمق نگاه پرتره، جذابیت خاصی به اثر حاضر بخشیده است

تابلوی رنگ روغن، 100*80 سانتیمتر، 1349ش، اقتباسی

تعدادی از آثار رنگ روغن استاد در آتلیه نقاشی، 1349ش

استاد در آتلیه نقاشی خود، 1351ش

«کالسکه»

رنگ روغن روی بوم، 100*70 سانتیمتر، 1351ش، اقتباسی. بازتاب زیبای رنگ جاده در سینه اسب‌ها و نورپردازی‌های ماهرانه آنها به همراه دقت و تأمل در ترسیم مناظر اطراف جاده از نقاط قوت این اثر به شمار می‌رود. جلوه‌های هنری تابلو، ترسیم‌گر فضایی بهاری و دل‌انگیز است

«معراج نور»

رنگ روغن روی بوم، 100* 70 سانتیمتر، 1357ش. «معراج نور» ترکیبی موزون از رنگ و نور در نقاشی است که پختگی رنگ‌ها و حرکت جادویی قلمو در مناظر اطراف کعبه و بیت‌المقدس، جریان حیات را در این تابلو به اوج خود رسانده است. در این اثر، حرکت امام خمینی(س) به موجب تأییدات غیبی در پرتو مهتاب ولایت و زهره معرفت است که جلوه یافته و ترسیمگر راه روشن معنویت با اتکا بر توحید و مجاهدت گردیده است

استاد کنار تابلوی کالسکه، رنگ روغن روی بوم

استاد در آتلیه نقاشی خود، کنار تابلوی رنگ روغن، 100*80 سانتیمتر، 1349ش، اقتباسی

استاد کنار تابلوی معراج نور

استاد در حال ترسیم تابلوی رنگ روغن در آتلیه نقاشی، 1349ش

استاد در آتلیه نقاشی خود، 1351ش

«طبیعت»

رنگ روغن روی بوم

«پدر»

رنگ روغن روی بوم، 50*35 سانتیمتر، 1355ش. تابلوی حاضر، ترسیمی از پرتره رحمت‎اللّه قمری، پدر استاد در سن 60 سالگی است. زمینه تاریک و نورپردازی‌های ماهرانه در این اثر نیز همانند اغلب آثار استاد، برجستگی خاصی به سوژه اصلی بخشیده است

«معصومیت»

رنگ روغن روی بوم، 110*70 سانتیمتر، 1354ش، اقتباسی. تصویری از دخترکی روستایی است که پس از جمع آوری هیزم، در راه بازگشت به خانه، چشم به افق های دوردست دوخته است. نقش‌های استادانه در ترسیم سادگی و معصومیت نگاه دخترک روستایی، نقطه عطف این اثر به شمار می‌رود. گفتنی است استاد در جریان خلق این تابلو خاطره دلنشینی بیان نموده‌اند که شرح آن در طلیعه کتاب شکوه خاطره، صفحه 16 ذکر گردیده است

استاد کنار تابلوی تجلی نور، رنگ روغن روی بوم

استاد در آتلیه نقاشی خود، 1351ش

استاد کنار تابلوی معراج نور، رنگ روغن روی بوم

«کوچ بختیاری»

رنگ روغن روی بوم، 90*60 سانتیمتر، 1351ش. این تابلو، تصویری است روشن و زیبا از زندگی کوچ‌نشینان عشایر بختیاری، اثر حاضر با ظرافتی کامل و پرداختی موزون، ویژگی‌ها و آداب و رسوم زندگی عشایر را بازگو می‌کند

تعدادی از آثار رنگ روغن در آتلیه نقاشی استاد، 1352ش

استاد کنار تابلوی تجلی نور، رنگ روغن روی بوم

آثار رنگ روغن استاد در آتلیه نقاشی، 1354ش

استاد کنار تابلوی نگاه معصوم، رنگ روغن روی بوم

استاد کنار تابلوی معراج نور، رنگ روغن روی بوم

مدرک هنری و تقدیرنامه‌های استاد

مدرک درجه سه هنری(لیسانس) جناب استاد یعقوب قمری شریف آبادی، اعطایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تقدیر و تشکر به جهت اهدای شش نسخه کتاب تألیف شده توسط جناب استاد یعقوب قمری شریف آبادی از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

تقدیرنامه موزه معاصر اصفهان به جهت اهدای دو عدد تابلوی نقاشی رنگ روغن، اثر استاد یعقوب قمری شریف‌آبادی

تقدیر و تشکر به جهت اهدای چهل و هشت نسخه کتاب چاپی، از تألیفات استاد یعقوب قمری شریف‌آبادی از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

تقدیر و تشکر به جهت اهدای چهار عدد تابلو رنگ روغن، اثر هنری جناب استاد یعقوب قمری شریف‌آبادی توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

keyboard_arrow_up
error: