تعبیر خواب چیست؟

تعبیر خواب، به معنای برداشتن پرده ابهام از حقیقت رؤیا و کشف پیام آن برای بیننده خواب می‌باشد. تعبیر خواب، همچون تأویل متشابهات کتب آسمانی، از جمله معارف قلبی است که از راه اندیشه و آموزش به‌دست نمی‌آید و تنها از سوی پروردگار، به کسی عنایت می‌شود که در اثر تزکیه نفس، مراتب کمال را طی نموده و لیاقت درک آن را یافته باشد.

دریای آرام و پاک، مانند آیینه‌ای بزرگ و شفاف برای زمین است که تصویر ستارگان آسمان و صخره‌ها و کوه‌ها و درختان سواحل را در خود انعکاس می‌دهد؛ اما در صورتی که موّاج و گِل‌آلود باشد، تصویری در آن جلوه‌گر نمی‌شود. انسان کاملِ رحمانی به‌جهت آنکه وجودش حق است و با نظام برحقِ آفرینش، همسو و هماهنگ است، جام جهان‌نمای هستی می‌باشد که به‌موجب آرامش و طهارت باطنی، حقایق پوشیده، از جمله تعبیر رؤیاها، در حریم قلبش منعکس می‌گردد.

همان‌طور که تنها کمال‌یافتگان طهارت‌پیشه، قادر به تأویل و تفسیر آیات متشابه رحمانی‌اند، تعبیر خواب نیز در توان کسانی است که به طهارت قلبی نایل آمده و محرم اسرار و حقایق شده‌اند. البته هر قدر طهارت نفس بیشتر باشد، آگاهی بر تعبیر خواب، همانند معرفت به متشابهات کتاب‌های آسمانی، بیشتر و قوی‌تر خواهد بود. بنابراین، آنکه آیینه قلبش از زنگار شرک و شک پاک نگردیده، چه‌بسا به‌واسطه تفسیر اشتباه آیات و یا تعبیر غلط رؤیاها، زمینه‌ساز گمراهی و فتنه در میان بندگان خدا می‌شود.

این حقیر در طول قریب به هشتاد سال زندگی خاطره‌انگیز خود، به‌جز اندوخته ناچیزِ درس و بحث چندماهه در مکتب‌خانه شهرری، هرگز به مدرسه نرفته و از علم و دانش رسمی بهره چندانی نبرده‌ام[1] و تنها ره‌توشه من از اوان نوجوانی، میل به گوشه‌گیری در اوقات فراغت، توأم با شور و حال و ذوق معنوی در خلوت و تنهایی بوده که همواره مرا متوجه به معبود و معشوق باطنی‌ام می‌کرد. ازاین‌رو، آگاهی بنده به معارف باطنی، به‌ویژه علم تعبیر خواب، خود بهترین گواه بر این مدّعاست که شرط دستیابی به چنین حقایقی، طهارت قلبی است، نه تحصیل علوم ظاهری؛ طهارتی که تنها در مکتب عشق ولیّ‌ای از اولیای زمان حاصل می‌گردد.

از همین رهگذر، سراسر زندگی بنده مملوّ از امور خارق‌العاده و ماورای طبیعی و سرشار از عنایات غیبی پروردگار شریفم، شامل: خاطرات معنوی، مشاهدات قلبی و پیشگویی‌های باطنی بوده است و این حقیر، گوشه‌ای از این امور شگفت‌انگیز را در قالب 170 واقعه در کتاب «شگفتی‌های مهتاب» به قلم خویش نگاشته‌ام که در دو بخش تایپی و دست‌نویس ارائه شده و شاگردان صدّیق و مخلص خود را پیوسته به خواندن این کتاب ارزشمند و راهگشا که مشتمل بر آموزه‌های اعتقادی و لطایف معنوی در مسیر نیل به کمال است، توصیه و تأکید می‌نمایم.

پی‌نوشت:

[1]. گفتنی است، حتی در هنر نقاشی نیز بدون درک محضر استاد و تنها با ذوق وافر خویش و استفاده از کتاب‌های راهنما، طی سال‌های متمادی، سعی و تلاش فراوان نمودم و آثار هنری متنوع و متعددی را خلق کردم که برخی از آن‌ها در کتاب شکوه خاطره به چاپ رسیده است. تعدادی از تابلوهای هنری خود را به موزه آستان قدس رضوی و نیز موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا نمودم و از سوی این دو مرکز، لوح تقدیر دریافت کردم. همچنین، در سال 1391 مدرک لیسانس هنری در رشته نقاشی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمودم.

به اشتراک بگذارید
keyboard_arrow_up
error: